Asociácia kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky


Critical Infrastructure Association of the Slovak Republic



AKI


AKI

Naše bohaté skúsenosti v oblasti kritickej infraštruktúry nám umožňujú podporovať organizácie všetkých veľkostí naprieč strategickými sektormi. Zaväzujeme sa riešiť bezpečnostné výzvy promptne a profesionálne, aby ste sa mohli venovať svojmu hlavnému poslaniu.

O nás

Asociácia kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) je popredná odborná organizácia, ktorá od roku 2025 spája kľúčových aktérov v oblasti kritickej infraštruktúry, kybernetickej bezpečnosti a obranného priemyslu. Ako nezávislá a nepolitická organizácia sa zameriavame na vytváranie optimálnych podmienok pre prevádzku a ochranu kritickej infraštruktúry, posilňovanie kybernetickej bezpečnosti a podporu inovácií v týchto strategických oblastiach.


Naším poslaním je aktívne presadzovať záujmy našich členov pri rokovaniach s Národnou radou SR, vládou SR a ďalšími ústrednými orgánmi štátnej správy. Podporujeme zapájanie členov do rozvojových a modernizačných programov, pomáhame pri nadväzovaní medzinárodných kontaktov a vytvárame príležitosti pre zvyšovanie exportného potenciálu.


Poskytujeme špičkové odborné poradenstvo, organizujeme vzdelávacie aktivity a koordinujeme spoluprácu medzi členmi, čím aktívne prispievame k rozvoju ekosystému kritickej infraštruktúry na Slovensku. Všetky naše aktivity realizujeme v súlade s platnými právnymi normami, bezpečnostnou politikou a národnou obrannou stratégiou Slovenskej republiky.


Pridajte sa k nám a staňte sa súčasťou komunity, ktorá aktívne formuje budúcnosť kritickej infraštruktúry, kybernetickej bezpečnosti a obranného priemyslu na Slovensku.

Benefity členstva

Zákon č. 367/2024 Z.z. o kritickej infraštruktúre

Zákon č. 367/2024 Z.z. o kritickej infraštruktúre predstavuje novú právnu úpravu, ktorá nahrádza doterajší zákon č. 45/2011 Z.z. a implementuje smernicu EÚ 2022/2557 o odolnosti kritických subjektov. Zákon nadobudol účinnosť 1. januára 2025 a prináša komplexnú úpravu v oblasti ochrany kritickej infraštruktúry na Slovensku.


Zákon definuje kritickú infraštruktúru a základné služby, stanovuje kompetencie orgánov štátnej správy a určuje postupy pre identifikáciu kritických subjektov. Hlavným koordinátorom je Ministerstvo vnútra SR, ktoré spolupracuje s ústrednými orgánmi zodpovednými za jednotlivé sektory. Vláda SR schvaľuje stratégiu odolnosti kritických subjektov.


Legislatíva pokrýva 11 kľúčových sektorov: energetiku, dopravu, financie, poštové služby, zdravotníctvo, vodu a ovzdušie, digitálnu infraštruktúru, verejnú správu, vesmír, výrobu, spracovanie a distribúciu potravín a priemysel. Pre každý sektor sú určené príslušné ústredné orgány štátnej správy a základné služby. Základná služba je služba kritického subjektu, ktorá má zásadný význam z hľadiska zachovania životne dôležitých spoločenských funkcií alebo hospodárskych činností, vrátane ochrany verejného zdravia, bezpečnosti alebo životného prostredia.


Zákon zavádza nový systém posudzovania rizík a stanovuje povinnosti pre kritické subjekty vrátane prijatia bezpečnostného plánu a hlásenia incidentov. Dôležitými termínmi sú predloženie posúdenia rizík do 31. augusta 2025, vypracovanie návrhu stratégie do 31. októbra 2025, jej schválenie do 17. januára 2026 a identifikácia kritických subjektov do 17. júla 2026.


Medzi kľúčové zmeny patrí nová definícia kritickej infraštruktúry, zavedenie pojmu "kritický subjekt", rozšírenie povinností pre prevádzkovateľov, posilnenie úlohy Ministerstva vnútra SR a detailnejšia úprava bezpečnostných opatrení. Zákon tiež stanovuje sankcie za porušenie povinností a upravuje systém kontroly a auditu kritických subjektov.


Cieľom zákona je zvýšiť odolnosť kritickej infraštruktúry, zabezpečiť kontinuitu poskytovania základných služieb a zosúladiť slovenskú legislatívu s aktuálnymi požiadavkami Európskej únie v tejto oblasti. Zákon kladie dôraz na prevenciu incidentov, fyzickú ochranu infraštruktúry a efektívne riadenie rizík.


Prehľad sektorov, podsektorov, základných služieb a ústredných orgánov podľa Prílohy č. 1 k Zákonu č. 367/2024 Z.z. o kritickej infraštruktúre a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Zoznam základných služieb sa rozbalí po kliknutí na príslušný podsektor. 

Energetika

Zodpovedný orgán

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky

  • Elektroenergetika

    • dodávka elektriny

    • prevádzka, údržba a rozvoj elektrizačnej distribučnej sústavy

    • prevádzka, údržba a rozvoj elektrizačnej prenosovej sústavy

    • výroba elektriny

    • služba organizátora trhu s elektrinou 

    • riadenie odberu elektriny

    • agregácia elektriny 

    • uskladňovanie elektriny


  • Jadrová energetika

    • výstavba

    • uvádzanie do prevádzky

    • prevádzka a vyraďovanie jadrového zariadenia


  • Diaľkové vykurovanie a chladenie

    • poskytovanie diaľkového vykurovania alebo diaľkového chladenia

  • Ropa a ropné výrobky

    • prevádzkovanie potrubí na prepravu ropy a pohonných  látok

    • ťažba ropy

    • rafinácia a spracovanie ropy

    • skladovanie ropy a ropných výrobkov

  • Plynárenstvo

    • dodávka plynu

    • distribúcia plynu

    • preprava plynu

    • skladovanie plynu

    • prevádzka zariadení skvapalneného zemného plynu (LNG)

    • ťažba zemného plynu, nákup zemného plynu

    • rafinácia a spracovanie zemného plynu


  • Vodík

    • výroba vodíka, skladovanie vodíka, preprava vodíka

Zodpovedný orgán

Správa štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky

  • Ropa a ropné výrobky

    • správa núdzových zásob ropy a ropných výrobkov a osobitných zásob ropných výrobkov  

Doprava

Zodpovedný orgán

Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky

  • Civilné letectvo

    • služby leteckej dopravy využívané na obchodné účely (osobná a nákladná doprava)

    • prevádzka, správa a údržba letísk a sieťovej infraštruktúry letísk

    • služby riadenia letovej prevádzky


  • Železničná doprava

    • prevádzka, správa a údržba železničnej infraštruktúry vrátane staníc pre cestujúcich, stredísk riadenia prevádzky 

    • prevádzka, správa a údržba železničných servisných zariadení

    • prevádzka, správa a údržba zariadení a systémov v oblasti riadenia železničnej dopravy, zariadení a systémov „riadeniezabezpečenie a návestenie“, ako aj telekomunikačných zariadení a systémov používaných na riadenie zabezpečenie a návestenie

    • služby železničnej dopravy (osobnej a nákladnej)

    • prevádzka, správa a údržba železničných servisných zariadení


  • Vodná doprava

    • služby vnútrozemskej, námornej a pobrežnej vodnej dopravy 

    • prevádzka, správa a údržba prístavov a prístavných zariadení a prevádzka činností a zariadení v rámci prístavu (vrátane tankovania plavidiel, manipulácie s nákladom, vyväzovania plavidiel, zberu lodného odpadu a zvyškov nákladu, služieb lodivodov a vlečných služieb) 

    • plavebno-prevádzkové služby (RIS, Inland ECDIS, a.i.)


  • Cestná doprava

    • kontrola riadenia dopravy vrátane aspektov súvisiacich so službami plánovania, kontroly a riadenia cestnej siete s výnimkou riadenia dopravy alebo prevádzky inteligentných dopravných systémov, ak nie sú podstatnou súčasťou celkovej činnosti verejných subjektovprevádzka, správa a údržba letísk a sieťovej infraštruktúry letísk

    • zjazdnosť vybraných úsekov pozemných komunikácií (obranná infraštruktúra)

    • služby inteligentných dopravných systémov


  • Verejná doprava

    • služby vo verejnom záujme v železničnej osobnej doprave a inej osobnej koľajovej doprave a v cestnej osobnej deprave

Financie

Zodpovedný orgán

Ministerstvo financií Slovenskej republiky

  • Bankovníctvo

    • prijímanie vkladov 

    • poskytovanie úverov


  • Finančné trhy

    • prevádzka obchodného miesta 

    • prevádzka zúčtovacích systémov


  • Systémy riadenia verejných financií

    • financovanie štátu, riadenie dlhu a likvidity, 

    • realizácia rozpočtu subjektov verejnej správy a poskytovanie platobných služieb,

    • zabezpečovanie ekonomických agend subjektov verejnej správy,

    • prevádzkovanie systémov riadenia verejných financií, špecializovaných portálov, aplikácií a technickej infraštruktúry,

    • zabezpečenie výberu, kontrola a distribúcia daní, poplatkov a ciel


Poštové služby

Zodpovedný orgán

Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky


  • poskytovanie univerzálnej poštovej služby

Zdravotníctvo

Zodpovedný orgán

Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky


  • poskytovanie služieb zdravotnej starostlivosti
  • analýza vykonaná referenčným laboratóriom Európskej únie
  • výskum a vývoj liekov
  • výroba zdravotníckych pomôcok považovaných za kritické v núdzovej situácii v oblasti verejného zdravia
  • distribúcia liekov 

Voda a atmosféra

Zodpovedný orgán 

Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky

  • Pitná voda

    • zásobovanie a distribúcia pitnej vody určenej na ľudskú spotrebu tak, ako je definované v kategórií subjektov, s výnimkou distribúcie vody na ľudskú spotrebu, vrátane vody plnenej do fliaš a nádob, vrátane pramenitých vôd, ak je táto služba nepodstatnou súčasťou celkovej činnosti distribútorov v oblasti distribúcie iných komodít a tovaru 

  • Odpadová voda

    • zber, úprava a likvidácia odpadových vôd s výnimkou zberu, likvidácie alebo úpravy komunálnych odpadových vôd, odpadových vôd z domácností alebo priemyselných odpadových vôd, ak sú nepodstatnou súčasťou celkovej činnosti podnikov 

  • Vodné stavby

    • prevádzka, správa a údržba stavieb, ktorými sa upravuje, mení alebo zriaďuje koryto, stavieb na ochranu pred povodňami, priehrady, vodné nádrže, hatí, hrádzi, vodných elektrární, stavieb na využívanie hydroenergetického potenciálu vodného toku a iných stavieb nevyhnutných na nakladanie s vodami, verejných vodovodov a verejných kanalizácií, prevádzka, správa a údržba stavieb, ktoré sa zriaďujú na plavebné účely, odkalísk vytvorených hrádzovým systémom, hydromelioračných stavieb na zavlažovanie a odvodňovanie pozemkov a na ochranu pozemkov pred vodnou eróziou 

  • Meteorologická služba

    • zber, zhromažďovanie, overovanie, hodnotenie, archivácia a interpretácia údajov a informácií o stave a režime ovzdušia a vôd, popis dejov v atmosfére a hydrosfére, tvorba meteorologických a hydrologických predpovedí, vydávanie výstrah a ďalších informácií 

Digitálna infraštruktúra

Zodpovedný orgán

Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky

  • Informačné technológie verejnej správy

    • prevádzka centrálnej informačnej infraštruktúry a centrálnej komunikačnej infraštruktúry

    • správa vládneho elektronického komunikačného systému

    • služby, ktoré majú zásadný význam pre podporu výkonu verejnej správy


Zodpovedný orgán

Ministerstvo dopravy Slovenskej republiky

  • Ostatné informačné technológie

    • poskytovanie a prevádzka služieb internetových prepojovacích uzlov 

    • poskytovanie sietí na sprístupňovanie obsahu 

    • poskytovanie verejne dostupných elektronických komunikačných sietí 

    • poskytovanie verejných elektronických komunikačných služieb 

Zodpovedný orgán

Národný bezpečnostný úrad

  • Ostatné informačné technológie

    • poskytovanie služieb systému doménových mien (DNS) s výnimkou služieb súvisiacich s koreňovými názvovými servermi 

    • prevádzka a správa správcov názvov domén najvyššej úrovne (TLD) 

    • poskytovanie služieb cloud computingu v súkromnom sektore 

    • poskytovanie služieb dátového centra v súkromnom sektore 

    • poskytovanie dôveryhodných služieb 


Zodpovedný orgán

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky

  • Ostatné informačné technológie

    • správa a poskytovanie osobitných služieb 

    • poskytovanie služieb cloud computingu 

    • poskytovanie služieb dátového centra 


Verejná správa

Zodpovedný orgán

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky


  • služby, ktoré poskytujú subjekty verejnej správy na úrovni ústrednej štátnej správy 

Vesmír

Zodpovedný orgán

Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky


  • služby, ktoré riadi a prevádzkuje Slovenská republika alebo vlastní právnická osoba, ktorá prispieva k poskytovaniu vesmírnych služieb 

Výroba, spracovanie a distribúcia potravín

Zodpovedný orgán

Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky


  • výroba, spracovanie a distribúcia v potravinárskom odvetví
  • veľkoobjemová priemyselná výroba a spracovanie potravín
  • služby potravinového dodávateľského reťazca vrátane skladovania a logistiky
  • veľkoobchodná distribúcia potravín 

Priemysel

Zodpovedný orgán

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky

  • Farmaceutický priemysel

    • výroba základných farmaceutických výrobkov a základných farmaceutických prípravkov 

  • Hutnícky priemysel

    • výroba primárneho hliníka, výroba hliníkových polotovarov, výroba ocele, výroba surového železa a odlievanie kovov 

  • Chemický priemysel

    • výroba chemických vlákien, výroba organických chemikálií, výroba chemických látok inak nedefinovaných 

Zákon č. 367/2024 Z.z. definuje vyššie uvedených 11 sektorov kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky, ktoré predstavujú kľúčové systémy a služby nevyhnutné pre fungovanie štátu. Ich narušenie by významne ohrozilo bezpečnosť štátu, ekonomiku a základné životné potreby obyvateľstva. Zákon určuje oblasti vyžadujúce špeciálnu ochranu, stanovuje povinnosti prevádzkovateľov a zavádza jednotný systém ochrany týchto prvkov, keďže ich zlyhanie by mohlo vážne narušiť bežné fungovanie spoločnosti.

Zákon č. 367/2024 Z.z. o kritickej infraštruktúre predstavuje priamu transpozíciu Smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2557 zo 14. decembra 2022 o odolnosti kritických subjektov (smernica CER) do slovenského právneho poriadku. Táto skutočnosť je explicitne uvedená v § 22 a prílohe č. 2 zákona, čím sa Slovenská republika aktívne zapája do jednotného európskeho systému ochrany kritickej infraštruktúry. Implementácia smernice CER prostredníctvom tohto zákona významne posilňuje postavenie Slovenskej republiky v európskom kontexte ochrany kritickej infraštruktúry a vytvára predpoklady pre efektívnejšiu medzinárodnú spoluprácu v tejto oblasti. Slovenská republika patrí k prvým členským štátom Európskej únie, ktoré už majú transponovanú smernicu CER v národnej legislatíve. Účinnosť nadobudla 01.01.2025.

quotes2Artboard 2

Kritická infraštruktúra je základným pilierom fungovania každého moderného štátu. Naším poslaním v AKI je vytvárať platformu pre efektívnu spoluprácu medzi prevádzkovateľmi kritickej infraštruktúry, štátnymi orgánmi a expertmi v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Len spoločným úsilím dokážeme zabezpečiť odolnosť našich kľúčových systémov voči súčasným aj budúcim hrozbám.


V čase, keď čelíme čoraz sofistikovanejším kybernetickým útokom a novým bezpečnostným výzvam, je koordinovaný prístup k ochrane kritickej infraštruktúry nevyhnutnosťou. AKI vznikla práve preto, aby podporovala výmenu skúseností, zdieľanie najlepších praktík a implementáciu inovatívnych riešení v tejto oblasti.


Našou víziou je Slovensko s robustnou a bezpečnou kritickou infraštruktúrou, ktorá dokáže spoľahlivo slúžiť občanom a podporovať ekonomický rast krajiny. Verím, že spojením síl verejného a súkromného sektora, spolu s aktívnou podporou výskumu a vývoja, tento cieľ dokážeme naplniť.


Ing. Tibor Straka, Prezident

Orgány Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky


Hlavné riadiace a kontrolné orgány

  • Valné zhromaždenie - najvyšší orgán združenia, tvorený všetkými členmi
  • Prezídium - kolektívny riadiaci orgán zložený z prezidenta (Tibor Straka) a dvoch viceprezidentov (Michal Boďo a Lukáš Parízek)
  • Dozorná rada - kontrolný orgán dohliadajúci na činnosť a hospodárenie (predseda Matej Michalko, členovia Adrián Belánik a Vladimír Zeman)
  • Prezident - štatutárny orgán a reprezentant združenia (Tibor Straka)


Hlavné výkonné orgány

  • Výkonný riaditeľ - výkonný orgán zodpovedný za operatívne riadenie (Stella Bulejková)
  • Tajomník - výkonný orgán zodpovedný za expertné činnosti (Jaroslav Sivák) 


Kľúčové kompetencie orgánov

Valné zhromaždenie

Schvaľuje strategické dokumenty a zmeny stanov

Volí a odvoláva prezidenta a členov prezídia

Rozhoduje o prijatí nových členov a zásadných otázkach fungovania


Prezídium

Riadi činnosť medzi zasadnutiami valného zhromaždenia

Menuje a odvoláva výkonného riaditeľa

Schvaľuje vnútorné predpisy a vytváranie odborných komisií


Dozorná rada

Kontroluje hospodárenie a dodržiavanie stanov

Dohliada na účelné využívanie prostriedkov

Predkladá správy a odporúčania valnému zhromaždeniu


Prezident

Reprezentuje združenie navonok

Koordinuje vzťahy s partnermi a štátnymi orgánmi

Riadi činnosť prezídia


Výkonný riaditeľ

Zabezpečuje operatívne riadenie

Zodpovedá za vnútorný chod združenia

Pripravuje podklady pre rokovania orgánov


Tajomník

Spolupracuje na tvorbe analýz a stratégií

Pôsobí ako odborný konzultant

Pripravuje podklady pre legislatívne návrhy