Výklad k zákonu č. 367/2024 Z. z. - Zákon o kritickej infraštruktúre

23. februára 2025

JUDr. Renáta Považanová, Zdroj: Verlag Dashöfer


S príchodom nového roku nadobudol účinnosť aj nový predpis, ktorým je zákon č. 367/2024 Z. z. o kritickej infraštruktúre a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorého cieľom je transpozícia a implementácia právnych predpisov Európskej únie.


V prvom rade ide o transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2557 zo 14. decembra 2022 o odolnosti kritických subjektov a o zrušení smernice Rady 2008/114/ES . Zároveň sa zabezpečuje implementácia delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2023/2450 zo 25. júla 2023 , ktorým sa dopĺňa smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2557 stanovením zoznamu základných služieb (Ú. v. EÚ L, 2023/2450, 30.10.2023).


Doterajšia smernica Rady 2008/114/ES z 8. decembra 2008 o identifikácii a označení európskych kritických infraštruktúr a zhodnotení potreby zlepšiť ich ochranu bola transponovaná do zákona č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre.


Cesta kreovania legislatívnych a koncepčných dokumentov na úseku kritickej infraštruktúry bola ovplyvnená medzinárodnými bezpečnostnými udalosťami, najmä sériou koordinovaných útokov na Svetové obchodné centrum v New Yorku v roku 2001, následné teroristickými akciami na železnice v Madride v roku 2004 a útokmi na dopravu v Londýne 2005. Preto sa v dokumentoch spája ochrana kritickej infraštruktúry v prvom rade s obranou proti terorizmu. Ďalší vývoj koncepčných a strategických dokumentov, ako je Bezpečnostná stratégia SR z roku 2005, považuje za najväčšiu hrozbu použitie zbraní hromadného ničenia a niektorých ich nosičov teroristickými skupinami, prípadne tzv. „zlyhávajúcimi štátmi”. Prioritám dominuje boj proti terorizmu aj v Európskej bezpečnostnej stratégií z roku 2009, do popredia sa dostávajú témy ako je zmena klímy a kybernetická bezpečnosť. Následná obsahová terminológia ako terorizmus, kybernetické alebo informačné operácie sa spojili do termínu asymetrické hrozby. Z terminologického významu existuje množstvo definícií asymetrických hrozieb, ktoré sa snažia zachytiť špecifickú povahu nových druhov hrozieb pre bezpečnosť a stabilitu štátu, ktoré koordinovane a plánovito využívajú rôzni aktéri. V tejto súvislosti sa najčastejšie hovorí o hybridných hrozbách (hybrid threats) a hybridných spôsoboch vedenia vojny (hybrid warfare).


Na pôde Európskej únie sa problematike hybridných hrozieb venuje značná pozornosť a od roku 2016 bolo prijatých viacero verejných politík a dokumentov dotýkajúcich sa tejto oblasti.


V súčasnom geopolitickom kontexte je zákon č. 45/2011 Z. z. o kritickej infraštruktúre, ktorý vymedzoval ochranu len prvkov kritickej infraštruktúry, už prekonaný. Uvedený predpis sa zaoberá len problematikou identifikácie kritickej infraštruktúry z hľadiska hospodárskych záujmov SR. Ustanovuje organizáciu a pôsobnosť iba orgánov štátnej správy na úseku kritickej infraštruktúry. Neustanovuje nástroje na ochranu prvkov.


Nový zákon má priame väzby a je v súlade s ostatnými legislatívnymi zámermi v oblasti zvýšenia odolnosti civilnej ochrany, priamych zahraničných investícií, kybernetickej bezpečnosti, acquis v oblasti finančných služieb a posilnenia odolnosti a zníženia zraniteľností na zmenu klímy. Jeho cieľom je zabezpečiť, aby ústredné orgány určené podľa tohto zákona a orgány určené podľa zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti prijali doplnkové opatrenia a podľa potreby si vymieňali informácie, pokiaľ ide o kybernetickú a nekybernetickú odolnosť, a aby subjekty, ktoré sa podľa zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti považujú za „kľúčové”, takisto podliehali povinnostiam súvisiacim so všeobecnejším zvyšovaním odolnosti s cieľom riešiť nekybernetické riziká. Fyzická bezpečnosť sietí a informačných systémov subjektov v sektore digitálnej infraštruktúry sa komplexne rieši v smernici Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2022/2555 zo 14. decembra 2022 o opatreniach na zabezpečenie vysokej spoločnej úrovne kybernetickej bezpečnosti v Únii , ktorou sa mení nariadenie (EÚ) č. 910/2014 a smernica (EÚ) 2018/1972 a zrušuje smernica (EÚ) 2016/1148 (smernica NIS 2) ako súčasť povinností týchto subjektov v oblasti riadenia kybernetických rizík a oznamovania.


Ďalším opatrením na zabezpečenie odolnosti kritických subjektov je otázka personálnej bezpečnosti. Kvalifikovaný personál môže byť v kritických subjektoch prínosom a zároveň potenciálnou zraniteľnosťou. Zavedenie opatrení personálnej bezpečnosti, ako sú napríklad preverenie zamestnancov, protokoly kontroly prístupu a školenia o bezpečnostnom povedomí, zabezpečuje, že osoby zapojené do systému sú dôveryhodné a spoľahlivé. Personál, ktorý má zabezpečený priamy alebo diaľkový prístup do priestorov kritického subjektu ku kritickej infraštruktúre, k limitovaným informáciám alebo ku kontrolným systémom musí byť preverený a bezúhonný. Za bezúhonnú osobu sa na účely tohto zákona považuje fyzická osoba, ktorá nebola právoplatne odsúdená za úmyselný trestný čin.


Ďalším aspektom reakcie na bezpečnostné prostredie je vytvorenie systému zdieľania informácií a spolupráce. Nový zákon zavádza povinnosť nahlasovania incidentov na úseku kritickej infraštruktúry kritickými subjektmi a následne zdieľania informácií s príslušnými sektorovými ministerstvami, ministerstvom vnútra a ďalšími bezpečnostnými zložkami štátu. Ministerstvo vnútra SR ako predkladateľ tohto návrhu zákona bude plniť úlohy jednotného kontaktného bodu pre kritickú infraštruktúru SR a zároveň notifikačné a komunikačné povinnosti voči Európskej komisii.


Na dosiahnutie vyššie uvedených cieľov sa preto v zákone o kritickej infraštruktúre a doplnení niektorých zákonov ustanovuje stanovenie priorít celkovej odolnosti, ktorými môžu kritické subjekty zmierniť riziká, ochrániť kritické aktíva a udržať bezpečné a stabilné prevádzkové prostredie.


13. júna 2025
New executive order from Trump cancels key cybersecurity initiatives from the Biden era, while the approach to cybersecurity on the other side of the Atlantic is markedly different – Europe is accelerating its digital security program.
12. júna 2025
Nové výkonné nariadenie od Trumpa ruší hlavné iniciatívy v oblasti kybernetickej bezpečnosti z éry Bidena, pričom postoj ku kybernetickej bezpečnosti je na druhej strane Atlantiku výrazne odlišný – Európa zrýchľuje svoj digitálny bezpečnostný program.
19. mája 2025
Following the recent massive power grid failure in Spain, which paralyzed the country for 24 hours, Slovakia faces the challenge of securing its energy infrastructure during ambitious green transformation and growing cyber threats.
19. mája 2025
Po nedávnom masívnom výpadku elektrickej siete v Španielsku, ktorý paralyzoval krajinu na 24 hodín, Slovensko stojí pred výzvou, ako zabezpečiť svoju energetickú infraštruktúru v čase ambicióznej zelenej transformácie a narastajúcich kybernetických hrozieb.
3. mája 2025
(and similar concepts) Doc. Ing. Jaroslav Sivák, CSc., MBA
3. mája 2025
(a podobných pojmoch) Doc. Ing. Jaroslav Sivák, CSc., MBA 
25. apríla 2025
Cameras, sensors, meters, smart devices. They are already in energy, transportation, healthcare, in small and large companies. Tiny IoT boxes can mean big problems.
25. apríla 2025
Kamery, senzory, merače, smart zariadenia. Sú už v energetike, doprave, zdravotníctve, v malých aj veľkých firmách. Malinké IoT krabičky môžu znamenať veľké problémy.
23. apríla 2025
Critical Infrastructure Association of the Slovak Republic (AKI) has recently implemented an RSS feed for its News section, providing streamlined access to important updates about critical infrastructure developments in Slovakia.
23. apríla 2025
Asociácia kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI) nedávno implementovala RSS feed pre svoju sekciu Novinky, ktorý poskytuje zjednodušený prístup k dôležitým aktualizáciám o vývoji kritickej infraštruktúry na Slovensku.
Ďalšie príspevky