Keď hackeri pretnú otvorenú cestu: vo vnútri krízy za 95 miliónov eur denne v Jaguar Land Rover
Zastavenie globálnej produkcie v Jaguar Land Rover v dôsledku kybernetického útoku nám odhaľuje nepríjemnú pravdu o modernom priemysle. Keď dokážu hackeri niekoľkými kliknutiami na klávesnici paralyzovať montážne linky od Británie až po Slovensko, svedčí to o zásadnej zmene v zraniteľnosti priemyslu.
Pozrime sa na matematiku narušenia. JLR dosahuje ročne tržby približne 35 miliárd eur – čo predstavuje okolo 95 miliónov eur denne. Manažéri však bolestivo zisťujú, že keď sa v prostredí „just-in-time“ výroba zastaví, tieto peniaze na vás nepočkajú. Nenahraditeľné výrobné sloty spôsobujú dominový efekt naprieč dodávateľmi, prepravnými harmonogramami a skladovými zásobami predajcov. Tržby jednoducho zmiznú.
Nejde len o problém pre Spojené kráľovstvo, kde JLR tvorí 4% z celkového exportu tovarov. Rovnako vážne je to aj pre Slovensko. Závod v Nitre, ktorý vyrába modely Discovery a Defender, patrí medzi klenoty zahraničných investícií v strednej Európe. V krajine, kde automobilový priemysel zabezpečuje viac ako desatinu HDP a živí 200 000 pracovných miest, sa kybernetický incident tisíce kilometrov ďaleko okamžite mení na naliehavú domácu krízu.
Útočníci – či sa nazývajú Hellcat, Scattered Lapsus$ Hunters alebo úplne inak – odhalili realitu, ktorú priemysel doteraz nechcel priznať. Čisté rozdelenie medzi digitálnymi systémami a fyzickými výrobnými linkami je ilúzia. Keď dôjde k hacku IT infraštruktúry, roboty prestanú fungovať, dopravníky sa zastavia a starostlivo zladený balet moderného priemyslu sa zrúti. To všetko práve v septembri, keď predajcovia horúčkovito čistia sklady a snažia sa naplniť kvartálne ciele.
Niet divu, že výroba sa stala neodolateľným cieľom kyberzločincov. Náklady na odstávku sú astronomické, dodávateľské reťazce sú napnuté tak, že každý výpadok sa okamžite šíri ďalej, a poškodenie značky rastie z hodiny na hodinu. Správne rady, ktoré ešte donedávna vnímali kybernetickú bezpečnosť ako technickú otázku na periférii IT oddelenia, dnes uznávajú, že musí byť jadrom podnikovej stratégie.
Staré prístupy – odškrtávanie compliance podľa ISO 27001, každoročné penetračné testy, záplaty firewallov – pôsobia spätne takmer až nostalgicky. Skutočná odolnosť si vyžaduje radikálnejšie riešenia. Organizácie musia mať nepretržitý prehľad o každom kúte svojich IT a OT sietí. Potrebujú prejsť od modelu „hrad a priekopa“ k architektúre nulovej dôvery (zero-trust), ktorá od začiatku počíta s prelomením ochrany. V takom časovom rámci musia začať zavádzať postkvantovú kryptografiu ešte predtým, než kvantové počítače úplne znehodnotia dnešné šifrovacie metódy. A možno najdôležitejšie – musia vedieť obnoviť prevádzku z čistých záloh bez toho, aby spolu s nimi omylom obnovili aj škodlivý kód, ktorý ich pôvodne vyradil.
Epizóda Jaguar Land Rover ničí posledné ilúzie, že kybernetické riziká sú odlišné od podnikateľských. Keď jediný útok dokáže vymazať 100 miliónov eur z denného príjmu, ide o existenčnú hrozbu pre veľké priemyselné podniky. Pre Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska aj Slovensko, ekonomiky silno závislé od automobilovej výroby, je ponaučenie jasné. Najmodernejšie továrne sveta, plné špičkovej robotiky a automatizácie, môže dnes odrovnať obyčajný počítačový vírus. Toto je nová tvár priemyslu v digitálnej ére. Nejde o otázku, či príde ďalší útok, ale kedy budú pripravené firmy a krajiny, keď nastane.
Zdroj: Michalko, Matej. “Keď hackeri pretnú otvorenú cestu: vo vnútri krízy za 95 miliónov eur denne v Jaguar Land Rover.” DefenceNews.sk, September 22, 2025. https://www.defencenews.sk/kyberbezpecnost/clanok/766426-ked-hackeri-pretnu-otvorenu-cestu-vo-vnutri-krizy-za-95-milionov-eur-denne-v-jaguar-land-rover/.

Asociácia kritickej infraštruktúry SR rokuje o financovaní nákladov na odolnosť kritických subjektov
