Analýza výpadku elektrickej energie na letisku Heathrow: Implikácie pre kritickú infraštruktúru
23. marca 2025
Dňa 20. marca 2025 došlo k rozsiahlemu výpadku elektrickej energie na londýnskom letisku Heathrow v dôsledku požiaru v elektrickej rozvodni North Hyde. Tento incident, ktorý viedol k uzavretiu najrušnejšieho letiska v Európe a ovplyvnil viac ako 1 300 letov, predstavuje významný prípad zlyhania kritickej infraštruktúry s celoeurópskymi dôsledkami.
Technické aspekty incidentu
Požiar v transformátore v 275kV rozvodni North Hyde spôsobil prerušenie dodávky elektrickej energie pre letisko Heathrow a okolité oblasti. Podľa dostupných informácií bolo bez elektriny približne 67 000 domácností a podnikov. Napriek tomu, že letisko disponovalo záložnými zdrojmi napájania, tieto systémy nedokázali zabezpečiť plnú prevádzkovú kapacitu.
Rozvodňa North Hyde predstavuje kritický bod v elektrickej sieti západného Londýna, ktorá je podľa odborníkov značne preťažená. Región zaznamenáva prudký nárast počtu nových žiadostí o pripojenie k elektrickej sieti v dôsledku nových bytových projektov, komerčných investícií a dátových centier.
Systémové nedostatky Incident odhalil niekoľko závažných nedostatkov v zabezpečení kritickej infraštruktúry. V prvom rade sa prejavila nedostatočná redundancia napájania. Kritické zariadenia ako letisko Heathrow by mali byť napájané z viacerých nezávislých bodov elektrickej siete. Napriek tomu, že niektoré časti letiska (napríklad Terminál 5) mali zachované napájanie, celková prevádzka bola výrazne narušená.
Ďalším problémom je zastaraná infraštruktúra. Britská elektrická sieť, podobne ako v mnohých rozvinutých krajinách, je vo všeobecnosti zastaraná, s mnohými komponentmi na konci ich predpokladanej životnosti a v naliehavej potrebe modernizácie.
Reakcia na výpadok zároveň odhalila medzery v koordinácii medzi prevádzkovateľom letiska, leteckými spoločnosťami a poskytovateľmi energetických služieb. Obnovenie plnej prevádzky trvalo neprimerane dlho, čo naznačuje nedostatky v plánoch obnovy po havárii.
Implikácie pre slovenskú kritickú infraštruktúru "Tento incident zdôrazňuje dôležitosť komplexného prístupu k ochrane kritickej infraštruktúry," uvádza Ing. Tibor Straka, prezident Asociácie kritickej infraštruktúry SR. "Nový Zákon č. 367/2024 Z. z. o kritickej infraštruktúre, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2025, zavádza systematický prístup k identifikácii, ochrane a zvyšovaniu odolnosti kritických prvkov infraštruktúry na Slovensku." Zákon definuje 11 kľúčových sektorov kritickej infraštruktúry vrátane energetiky, dopravy, financií a digitálnej infraštruktúry. Pre každý sektor stanovuje zodpovedné ústredné orgány štátnej správy a zavádza nový systém hodnotenia rizík a povinností pre kritické subjekty.
Preventívne opatrenia a odporúčania Na základe analýzy incidentu na letisku Heathrow, AKI odporúča viacero opatrení pre prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry na Slovensku. Kľúčové je posilnenie redundancie napájania zabezpečením viacerých nezávislých zdrojov napájania pre kritické systémy a pravidelným testovaním záložných zdrojov v plnej záťaži.
Rovnako dôležitá je systematická modernizácia zastaraných komponentov elektrickej siete s dôrazom na kritické uzly. Prevádzkovatelia by mali implementovať pokročilé monitorovacie systémy včasného varovania a prediktívnej údržby na identifikáciu potenciálnych porúch pred ich vznikom.
Vzhľadom na rastúce prepojenie fyzických a digitálnych systémov je nevyhnutné zabezpečiť adekvátnu ochranu pred kybernetickými hrozbami. Organizácie by mali pravidelne realizovať cvičenia krízového manažmentu simulujúce rôzne scenáre výpadkov kritickej infraštruktúry.
Zásadný význam má aj zdieľanie informácií a najlepších postupov prostredníctvom posilnenia spolupráce medzi prevádzkovateľmi kritickej infraštruktúry, regulačnými orgánmi a bezpečnostnými zložkami.
Záver Incident na letisku Heathrow predstavuje významné ponaučenie pre prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry na Slovensku i v celej Európe. Zdôrazňuje potrebu systematického prístupu k ochrane kritických systémov, ktorý zahŕňa nielen technické opatrenia, ale aj organizačné a procesné aspekty.
AKI bude naďalej monitorovať vývoj vyšetrovania tohto incidentu a implementovať získané poznatky do svojich odporúčaní a vzdelávacích aktivít. Zároveň vyzýva všetkých prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry na Slovensku, aby prehodnotili svoje plány kontinuity činnosti a odolnosti voči podobným incidentom.
Len prostredníctvom komplexného prístupu k ochrane kritickej infraštruktúry môžeme zabezpečiť stabilitu a bezpečnosť kľúčových systémov nevyhnutných pre fungovanie modernej spoločnosti.
Rozvodňa North Hyde predstavuje kritický bod v elektrickej sieti západného Londýna, ktorá je podľa odborníkov značne preťažená. Región zaznamenáva prudký nárast počtu nových žiadostí o pripojenie k elektrickej sieti v dôsledku nových bytových projektov, komerčných investícií a dátových centier.
Systémové nedostatky Incident odhalil niekoľko závažných nedostatkov v zabezpečení kritickej infraštruktúry. V prvom rade sa prejavila nedostatočná redundancia napájania. Kritické zariadenia ako letisko Heathrow by mali byť napájané z viacerých nezávislých bodov elektrickej siete. Napriek tomu, že niektoré časti letiska (napríklad Terminál 5) mali zachované napájanie, celková prevádzka bola výrazne narušená.
Ďalším problémom je zastaraná infraštruktúra. Britská elektrická sieť, podobne ako v mnohých rozvinutých krajinách, je vo všeobecnosti zastaraná, s mnohými komponentmi na konci ich predpokladanej životnosti a v naliehavej potrebe modernizácie.
Reakcia na výpadok zároveň odhalila medzery v koordinácii medzi prevádzkovateľom letiska, leteckými spoločnosťami a poskytovateľmi energetických služieb. Obnovenie plnej prevádzky trvalo neprimerane dlho, čo naznačuje nedostatky v plánoch obnovy po havárii.
Implikácie pre slovenskú kritickú infraštruktúru "Tento incident zdôrazňuje dôležitosť komplexného prístupu k ochrane kritickej infraštruktúry," uvádza Ing. Tibor Straka, prezident Asociácie kritickej infraštruktúry SR. "Nový Zákon č. 367/2024 Z. z. o kritickej infraštruktúre, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2025, zavádza systematický prístup k identifikácii, ochrane a zvyšovaniu odolnosti kritických prvkov infraštruktúry na Slovensku." Zákon definuje 11 kľúčových sektorov kritickej infraštruktúry vrátane energetiky, dopravy, financií a digitálnej infraštruktúry. Pre každý sektor stanovuje zodpovedné ústredné orgány štátnej správy a zavádza nový systém hodnotenia rizík a povinností pre kritické subjekty.
Preventívne opatrenia a odporúčania Na základe analýzy incidentu na letisku Heathrow, AKI odporúča viacero opatrení pre prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry na Slovensku. Kľúčové je posilnenie redundancie napájania zabezpečením viacerých nezávislých zdrojov napájania pre kritické systémy a pravidelným testovaním záložných zdrojov v plnej záťaži.
Rovnako dôležitá je systematická modernizácia zastaraných komponentov elektrickej siete s dôrazom na kritické uzly. Prevádzkovatelia by mali implementovať pokročilé monitorovacie systémy včasného varovania a prediktívnej údržby na identifikáciu potenciálnych porúch pred ich vznikom.
Vzhľadom na rastúce prepojenie fyzických a digitálnych systémov je nevyhnutné zabezpečiť adekvátnu ochranu pred kybernetickými hrozbami. Organizácie by mali pravidelne realizovať cvičenia krízového manažmentu simulujúce rôzne scenáre výpadkov kritickej infraštruktúry.
Zásadný význam má aj zdieľanie informácií a najlepších postupov prostredníctvom posilnenia spolupráce medzi prevádzkovateľmi kritickej infraštruktúry, regulačnými orgánmi a bezpečnostnými zložkami.
Záver Incident na letisku Heathrow predstavuje významné ponaučenie pre prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry na Slovensku i v celej Európe. Zdôrazňuje potrebu systematického prístupu k ochrane kritických systémov, ktorý zahŕňa nielen technické opatrenia, ale aj organizačné a procesné aspekty.
AKI bude naďalej monitorovať vývoj vyšetrovania tohto incidentu a implementovať získané poznatky do svojich odporúčaní a vzdelávacích aktivít. Zároveň vyzýva všetkých prevádzkovateľov kritickej infraštruktúry na Slovensku, aby prehodnotili svoje plány kontinuity činnosti a odolnosti voči podobným incidentom.
Len prostredníctvom komplexného prístupu k ochrane kritickej infraštruktúry môžeme zabezpečiť stabilitu a bezpečnosť kľúčových systémov nevyhnutných pre fungovanie modernej spoločnosti.

On July 3, 2025, a memorandum of cooperation was concluded in Bratislava between the National Security Authority (NBÚ) and the Critical Infrastructure Association of the Slovak Republic (AKI SR). The document was officially signed by JUDr. Roman Konečný, Director of the National Security Authority, and Ing. Tibor Straka, President of the Critical Infrastructure Association of the Slovak Republic. The cooperation will be implemented at the level of professional discussions, knowledge exchange, and presentation of the most suitable approaches in the field of information and cybersecurity. Both parties have also committed to supporting education in the field of information security and contributing to the prevention of cybercrime. This memorandum is the first of a series of memoranda that the AKI SR will conclude with other state administration bodies exercising competence in the field of critical infrastructure.

Dňa 3. júla 2025 bolo v Bratislave uzatvorené memorandum o spolupráci medzi Národným bezpečnostným úradom (NBÚ) a Asociáciou kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI SR). Dokument oficiálne podpísali JUDr. Roman Konečný, riaditeľ Národného bezpečnostného úradu, a Ing. Tibor Straka, prezident Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky. Spolupráca bude realizovaná na úrovni odborných diskusií, výmeny poznatkov a prezentácie najvhodnejších prístupov v oblasti informačnej a kybernetickej bezpečnosti. Obe strany sa zároveň zaviazali podporovať osvetu v oblasti informačnej bezpečnosti a prispievať k prevencii kybernetickej kriminality. Toto memorandum je prvým z radu memoránd, ktoré bude Asociácia kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky uzatvárať s ďalšími orgánmi štátnej správy vykonávajúcimi pôsobnosť na úseku kritickej infraštruktúry.
In recent days, State Secretary of the Ministry of Interior of the Slovak Republic Patrik Krauspe received a delegation of the Critical Infrastructure Association of the Slovak Republic (AKI SR), which was led by AKI SR President Tibor Straka. The goal of the working meeting was to officially present the association as a professional and independent platform connecting state and private entities in the field of critical infrastructure and to discuss cooperation opportunities between the Ministry of Interior of the SR and AKI SR.
V uplynulých dňoch prijal štátny tajomník Ministerstva vnútra SR Patrik Krauspe delegáciu Asociácie kritickej infraštruktúry Slovenskej republiky (AKI SR), ktorú viedol prezident AKI SR Tibor Straka. Cieľom pracovného stretnutia bolo oficiálne predstavenie asociácie ako odbornej a nezávislej platformy prepájajúcej štátne aj súkromné subjekty v oblasti kritickej infraštruktúry a prerokovanie možností spolupráce medzi Ministerstvom vnútra SR a AKI SR.

The Slovak Chamber of Commerce and Industry (SOPK) organized its traditional semi-annual press conference on June 18, 2025. The discussion focused on how Slovakia is managing current economic challenges, while also presenting proposals for fundamental changes in the areas of innovation, artificial intelligence, and security.